Önce bundan, sonra ondan

Yediğiniz çeşitli yiyeceklerin sıralaması tokluk kan şekeri ve insülin düzeyinizi etkiler mi? Yapılan çalışmalara göre birlikte ya da ardı ardına yedikleriniz bu düzeyi etkileyebiliyor. Gece boyunca hiçbir şey yememiş olan ve metformin kullanan Tip 2 diyabetli obez kişilerden oluşan bir gruba önce zengin karbonhidratlı yiyecekler verildi. Bu çalışmada yer alanlara, karbonhidrat yönünden zengin yiyeceklerden 15 dakika sonra proteinli gıdalarla birlikte ve nişasta içermeyen sebzeler yedirildi. Bir hafta sonra yiyeceklerin sıralaması tam tersine çevrilerek sunuldu. Önce protein ve nişastasız sebze yiyenlerin kan şekeri düzeyinin yemekten bir saat sonra -önce karbonhidratlı gıdaları yiyenlere göre- yüzde 37 düşük olduğu, yemekten 2 saat sonra da bu düzeyin korunduğu görüldü. Bunun yanında proteinli gıdalar ve nişastasız sebzeleri önce yemiş olanlarda yemekten bir saat sonra insülin değerleri de yüzde 49 düşük seyrediyordu. Bu konuda daha ayrıntılı çalışmaları yapılması gerekiyorsa da bu stratejilerin kan şekerini denetlemeyi kolaylaştıracak bir yöntem olabileceği öngörülüyor.- Diabetes Care 2015, ADA

once-bundan-sonra-ondan-20161109-2Çocukluk ve erişkin dönemdeki obezitenin önlenmesi için altın kurallar

Dünya Sağlık Örgütü tarafından obeziteyi belirlemek için yaygın olarak Beden Kitle İndeksi (BKİ) kullanılıyor. BKİ, bireyin vücut ağırlığının (kg), boy uzunluğunun (m cinsinden) karesine (BKI=kg/m2) bölünmesiyle elde edilen oran. Kişinin BKİ oranı 30 ve 30’un üzerindeyse obez, 40 ve 40’ın üzerindeyse morbid obez kabul ediliyor. Koç Üniversitesi Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Diyetisyen Damla Demirtürk, metabolizma bozukluğu haricinde beslenme alışkanlığından kaynaklı obezite için çocuk yaşlardaki beslenmenin büyük öneme sahip olduğunu ve erişkin dönemdekikomplikasyonları azalttığını vurguluyor:

Bebekler, ilk 6 ay anne sütüyle beslenmelidir.

6 aydan sonra, ek besinlere erken başlanmamalı, verilen ek besinlerin niteliği, miktarı çocuğun ayına uygun olmalıdır. Ek gıdalar verilirken biberon yerine kaşıkla beslenmelidir.

Çocukların büyüme-gelişme dönemi takip edilmelidir.

Çocuklara her gün kahvaltı etme alışkanlığı kazandırılmalıdır.

Çocuklara yiyecekler hiçbir zaman ödül olarak verilmemelidir.

Evde pişen yemeğin uygun miktarda tüketilmesi sağlanmalı ve öğün atlanmamalıdır.

Yağ ve şeker oranı düşük, lif içeriği yüksek besin değeri fazla olan gıdalar tercih edilmelidir.

Kademeli olarak fast food tüketimi azaltılmalı ve diğer abur cuburlar tüketilmemelidir.

Yiyecek ve içeceklerin mutfak masası gibi belli yerde tüketilmesi sağlanmalı bilgisayar ya da televizyon karşısında yemek yenmemelidir.

Televizyon izleme, bilgisayar oyunları gibi pasif ev içi faaliyetler kısıtlanmalı, televizyon ve bilgisayar yatak odasına konulmamalıdır.

Günlük 8-10 bardak su tüketimine özen gösterilmelidir.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.