Hızlı bir bakışla demir

İnsan vücudunun ihtiyaç duyduğu vitamin, mineral veya enerji gibi öğelerin yanı sıra demir ihtiyacı da çok önemli çünkü demir; kanın yapısını oluşturan önemli etmenlerden biri.

Dünya genelinde önemli bir sorun olan demir yetersizliği, ülkemizde de özellikle de kadınlarda oldukça yüksek oranda görülüyor. Eksikliğinde vücutta oksijen taşınması yeterli olmadığından dolayı yorgunluk, halsizlik, bitkinlik gibi belirtiler meydana geliyor ve bu da demir anemisi (diğer adıyla kansızlık) olarak tanımlanıyor. Demir ihtiyacını karşılamaya yönelik tavsiyelerde bulunan Medicana Çamlıca Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Dyt. Yavuz Çelik demirin vücuttaki görevini şöyle özetliyor: “Demirin vücuttaki dağılımı ve görevleri yetişkin bir insan vücudunda ortalama 3-5 gramdır. Demirin çoğunluğu kanda ve kırmızı kan hücrelerinde, hemoglobinde bulunur. Hemoglobinin yapısında bulunan demirin vücuttaki görevi oksijen taşımaktır. Akciğerlerden oksijeni hücrelere, hücrelerden de karbondioksiti akciğerlere taşır. Diyette C vitamininin ve etin bulunması, bitkisel kaynaklı demirin emilimini arttırıyor. Bu nedenle her öğünde C vitamini içeren besinlere yer verilmesi gerekiyor. Tahıllarda demir emilimini engelleyen fitatların etkisinin ortadan kaldırılması amacıyla ekmeğin mayalandırılarak yapılması ayrıca demirin emilimini azalttığından, çayın da öğün aralarında ve açık olarak içilmesini tavsiye ediyorum. ”

hizli-bir-bakisla-demir-2Demir kaynakları
Besin (100 g.) Demir Dalak Bira mayası Pekmez Buğday kepeği Kabak çekirdeği Karaciğer Ay çekirdeği Darı Maydanoz Yulaf Yer elması Ceviz Kırmızı et Yumurta Baklagiller Mercimek, pirinç Yeşil sebze (çiğ) Balık Meyve Patates Tavuk Fındık, fıstık Süt 15 mg. 17.3 mg. 16.1 mg. 14.9 mg. 11.2 mg. 8 – 9 mg. 7.1 mg. 6.8 mg. 6.2 mg. 4 – 6 mg. 3.4 mg. 3.1 mg. 2 – 4 mg. 2 – 3 mg. 2 – 3 mg. 3 – 4 mg. 1 – 8 mg. 0.5 – 1.5 mg. 0.3 – 4.0 mg. 0.3 – 2.0 mg. 1.5 mg. 1 – 3 mg. 0.1 – 0.4 mg.

Kansızlık
Bağırsak parazitleri besinlerle alınan demire ortak olur ve kansızlığa neden olur diyen Çelik; “Anemik olan kişilerde kanda hemoglobin düzeyi düşer ve kırmızı kan hücrelerinin sayısı azalır. Demiri yetersiz tüketen okul çocuklarının sık hastalandıkları ve okula devam edemedikleri, öğrenme, algılama yeteneklerinin ve dikkatlerinin azaldığı, okul başarılarının düştüğü bilinmektedir. Günlük demir gereksinimi, diyetin hayvansal veya bitkisel kaynaklı besinlere dayalı olmasına bağlı olarak farklılık gösterir. Ülkemizde beslenmenin daha çok tahıllara dayalı olması nedeniyle yetişkin erkeklerde günde 10 mg., kadınlarda 15-18 mg., gebe kadınlarda ise 27-30 mg. demir tüketimi önerilmektedir.”

 

DIABETIC LIVING DERGİSİ KIŞ 2016

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.