Etiket dedektifi bir ölçü şeker

Azaltılmış şeker, şeker ilavesiz veya şekersiz ifadeleri gerçekte ne anlama geliyor? Alışveriş yaparken yanılmayın.

Karbonhidrat hesabı yaparken üzerinde “şekersiz” veya “şekeri azaltılmış” yazan ürünlere yönelmek çok sık rastladığımız bir davranış biçimi. Benzer ürünlere göre karbonhidrattan tasarruf sağlayan bu ürünleri şeker alımını kısıtlama niyetiyle tüketmekte bir yanlış yokken, tamamen karbonhidratsızmış gibi düşünmek de pek doğru değil. Örneğin etiketinde şeker içermez ibaresi bulunan bir kurabiye aslında karbonhidrat içeriyordur, çünkü kurabiyenin ana malzemesi undur ve un da bir karbonhidrattır. Hatta bu kurabiye karbonhidratla beraber yağ da içeriyordur ki bu da kalorisinin artması için ikinci nedendir. Etiketinde şekersiz yazmasına rağmen bu kurabiyeden fazlaca tüketmek yüklü miktarda karbonhidrat ve yağ tüketimi sonucu yüksek kalori alımına neden olabilir. Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz Acıbadem Göktürk Tıp Merkezi Beslenme ve Diyet Uzmanı Müge Güzey şekersiz, azaltılmış şeker ve şeker ilavesiz terimlerinin gerçekte ne anlama geldiğini Diabetic Living için özetledi.

Azaltılmış şeker Ne anlama geliyor?
Benzer ürünlerle karşılaştırıldığında porsiyon başına yüzde 25 daha az şeker içerdiği anlamına geliyor. Karşılaştırılan ürüne göre sağladığı kalori ve şeker tasarrufunun etiketinde mutlaka yer alması gerekiyor.

Dikkat edin
Bu ibare yiyeceğin daha az tatlı olduğunu değil, sadece normal ürüne göre daha az şeker içerdiğini anlatıyor. Ayrıca tatlandırıcı ilavesi yapılarak benzer tatlılık oranı yakalanmış olabilir.

etiket-dedektifi-bir-olcu-seker-2

ŞEKERSİZ Ne anlama geliyor?
1 porsiyonunda 0.5 gramdan daha az miktarda şeker bulunan besinler ‘şekersiz’ olarak nitelendiriliyor.

Aklınızda bulunsun
Şekersiz etiketi bulunan besinler önemli ölçüde karbonhidrat ve kalori tasarrufu sağlasa da her zaman düşük kalorili gibi düşünülmemeli. Şekersiz olmasına rağmen içeriğindeki şeker dışı karbonhidratlar ve yağdan dolayı yüksek kalorili olabiliyorlar bu yüzden yanılmamak için besin etiketlerini okumakta fayda var.

Şeker ilavesiz Ne anlama geliyor?
Ürünün hazırlanma sürecinde şeker (glukoz, fruktoz gibi monosakkarit ve sükroz gibi disakkarit) ilave edilmediğini gösteriyor.

Dikkat edin
Bu etiket yiyecekte hiç şeker olmadığı anlamına gelmiyor. Örneğin şeker ilavesiz bir müslinin hazırlanma sürecinde şeker ilave edilmediği halde, müsli içine giren muz kurusu şeker içerebiliyor. Buradaki şeker; muzun kurutma aşamasında eklenen şekerdir, müslinin hazırlanma aşamasında eklenen bir şeker değil. Müslinin hazırlanma sürecinde eklenen bir şeker olmadığı için de etiketinde ‘şeker ilavesiz’ yazmasında bir yanlışlık yok. Bu durumda ‘şeker ilavesiz’ etiketi olan bir besinin tamamen şekersiz olup olmadığını anlamak için içindekiler kısmının da ayrıntılı olarak incelenmesi gerekli.

Düşük enerjili besinler
Bazen ‘şekersiz’ ya da ‘şeker ilavesiz’ etiketi olan besinler düşük kalorili gibi algılanabiliyor. Oysaki besinlerdeki enerjinin tek kaynağı şeker değil, içeriğindeki karbonhidrat, protein ve yağ da enerji (kalori) sağlıyor. Bir besinin düşük kalorili sayılması için 100 gramının ya da paketli ürünse 1 porsiyonun 40 kalori ve altında olması, içecekler içinse 100 ml’deki enerjinin 20 kaloriden az olması gerekiyor.

Enerjisi
azaltılmış yiyecek Normal gıdalara göre enerjisi yüzde 25 azaltılmış olan gıdalara deniyor. Buradaki enerji kısıtlamasının yağdan mı şekerden mi olduğunu anlamak için referans ürünle karşılaştırılmasını gösteren etiketi incelemek gerekli.

 

DIABETIC LIVING DERGİSİ SONBAHAR/KIŞ 2015

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.