Diyabette tavuk eti gerçeği

Yemeklerinizi kendiniz yapmanız ya da ağırlıklı olarak evde yapılan yiyeceklerle beslenmeniz en sağlıklısıdır. Bu bölümdeki tariflerimiz Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü Yrd. Doç. Dr. F. Esra Güneş tarafından denetlenmiştir.

diyabette-tavuk-eti-gercegi-2“Diyabetli bireyler derisiz tavuk etini beslenme planlarından eksik etmemeli.” diyen Sağlıklı Tavuk Bilgi Platformu uzmanları et gruplarından özellikle tavuk eti tüketiminin pek çok riski önemli derecede azalttığını vurgularken şu değerlendirmede bulunuyorlar: “Özellikle diyabetli bireylerin düşük yağlı veya yağsız süt ürünleri, yağsız et, derisiz tavuk etini tercih etmesi şüphesiz ki bu grubun içerdiği toplam yağın, doymuş yağın ve kalorinin azalmasını sağlayacaktır. Bireylerin et grubu tercihleri için beslenme planlarına protein açısından zengin olan tavuk etini almalarını öneriyoruz. Sağlıklı bir protein deposu olan tavuk eti içeriğindeki vitaminlerle her yaş grubu için vücudun gelişimine ve bağışıklık sisteminin korunmasına destek oluyor. Liflerinin kısa olmasından dolayı kolay sindirilebilen ve hazmı kolay bir besin olan tavuk eti sıcak, soğuk tüketim seçeneği ve pratik olması nedeniyle de sıkça tercih edilen besinler arasında yer alıyor.”

diyabette-tavuk-eti-gercegi-3NAR EKŞİSİNE DİKKAT!
Pek çok faydasıyla bilinen nardan üretilen salata soslarının vazgeçilmezi nar ekşisiyle ilgili uzmanlar uyarıyor: “Özellikle diyabete yatkınlığınız varsa veya diyabetikseniz, şeker isteğini uyaran nar ekşisinden uzak durun.” Esasen, lifli ve fruktoz, glukoz içeren bir meyve olan nar, nar ekşisine dönüşürken hava ile temas ediyor, antioksidan özelliğinin bir kısmını kaybediyor. Aslında ekşi nardan elde edilen ve çok şeker tadı almadığımız bir ürün. Piyasada satılan 2 tip nar ürünü var: Nar ekşisi ve nar ekşili sos. Nar ekşili sosta, nar ekşisi ve glukoz şurubu bulunuyor ki; bu da tatlı tadı artırıyor. “Gerçek nar ekşisinin direkt kaşıkla tüketilmesi çok zordur çünkü çok ekşidir.” diyen Uzman Diyetisyen Işın Sayın uyarıyor: “Diyabeti, insülin direnci, hipoglisemisi, reaktif hipoglisemisi, bozulmuş açlık glukozu olan hastalarda, diyet tedavisi uygularken, nar ekşisinin başarıyı sabote ettiğini söylemeliyim. İştahı ve özellikle de tatlı tada duyulan isteği uyarmaktadır. ‘Zaten ne kadar koyuyoruz ki içine’ demeyin, Tip 1 diyabetli hastada kan şekerinin nasıl fırladığına inanamazsınız. Aynı sorun diğer bahsi geçen hastalar için de geçerlidir. Genetik olarak obezite, kalp damar hastalıkları, diyabete yatkınlığı olan, metabolik sendromu olan hastalarda kullanımını önermiyorum. Nar ekşisi yerine balzamik sirke ekşi tat için daha güvenli ve sağlıklı bir tercih olacaktır.”

diyabette-tavuk-eti-gercegi-5

KARNI DOYURMAK KOLAY, PEKİ YA RUHU?
Eğer sıklıkla karnınız aç olmadığı halde bir şeyler yiyor, yedikten sonra suçluluk duyuyor ya da yemek yemenin zor zamanlarda en büyük sığınağınız olduğunu düşünüyorsanız aman dikkat! Liv Hospital’dan Psikolog Ceren Aydın duygusal yemenin en basit haliyle kişinin özellikle olumsuz duygularını düzenlemek amacıyla aç olmadığı halde gıda tüketimine yönelmesi hali olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Duygusal yemenin altında baş etme mekanizmalarının yetersiz kalması, öğrenilmiş davranışlar ve gıda yoksunluğu gibi çeşitli ve çok yönlü nedenler yer alabilir. Tedavi edilmediği takdirde ciddi bir yeme bozukluğuna dönüşme riski vardır.”

Duygusal yemeyle baş etmek için:
Farkına varın:
Sizi duygusal yemeye iten tetikleyici faktörler neler? Nasıl hissettiğinizde, ne gibi durumlarda duygusal yeme ihtiyacınız artıyor? Unutmayın, ilk adım farkındalık!

diyabette-tavuk-eti-gercegi-6Kendinizi izleyin:İşe duygu ve yeme günlüğü tutarak başlamaya ne dersiniz? Günlük olarak yaşadığınız duygu değişimleri ve yaşamınıza yansımasını kaydetmek,resmi daha net ve nesnel bir şekilde görmenizde size çok yardımcı olacak! Kayıt formunda duygu, tüketilen gıda ve miktarı ile tüketim sonrası yaşanan hislere mutlaka yer verin. Böylece hangi duygu altında, hangi besinden ne kadar yediniz, ardından nasıl hissettiniz sorularını cevaplamış olacaksınız.
Harekete geçin:Zor duygularla baş etmek için daha etkili ve daha kalıcı alternatifler üretin. Örneğin olumsuz duyguları bastırmak yerine sağlıklı şekilde ifade etmeye, mutfak yerine spora yönelmeye çalışın.
Değiştirin:Çevresel birtakım düzenlemelerle işleri biraz daha kolay hale getirmek sizin elinizde. Örneğin kalorili, hazır gıdaları yanınızda ve yakınınızda bulundurmayın. Sizi cezbeden pastanelerin önünden geçmeyin ya da alışveriş listeniz dışında sepete başka hiçbir gıdayı atmayın.
Yardım alın:Tüm çabalarınıza rağmen kalıcı bir davranış değişikliği sağlamakta zorlanmış olabilirsiniz. Böyle bir durumda kendinize bir iyilik yapın ve alanında uzman bir ruh sağlığı profesyonelinden yardım almakta tereddüt etmeyin.

diyabette-tavuk-eti-gercegi-4“Et yemeklerini bir bardak portakal suyuyla tüketin.”
Kırmızı et, portakal suyu gibi C vitamini yönünden zengin içecekler ile birlikte tüketildiğinde ette bulunan faydalı besin öğelerinin vücutta kullanımı artıyor. Bu nedenle uzmanlar, et tüketirken yanında bir bardak portakal suyu içilmesinin önemine dikkat çekiyor. Nuh Naci Yazgan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Neriman İnanç: “C vitamini et grubunda yer alan demirin, A ve B vitaminlerinin vücutta daha elverişli olarak kullanılmalarında gerekli olan önemli bir vitamindir. Ette yoğun olarak bulunan amino asitlerden tirozin ve triptofanın metabolizması için de C vitamini gereklidir” diyor ve et tüketilirken yanında C vitamini içeren portakal suyunun içilmesine dikkat çekiyor.

 

DIABETIC LIVING DERGİSİ KIŞ 2016

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.