A vitamininin şifresi

Antioksidan içeren bu önemli besin kotanızı dolduruyor musunuz? Diyabet sağlığının anahtarı bu olabilir.

Diyabet hastalığında A vitamininin kalkan görevi gördüğünü söyleyen Medical Park Bahçelievler Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Serra Arslan; antioksidan etki gösteren A vitamininden zengin besinlerin diğer antioksidan vitaminler gibi diyabetli hastalara verilmesinde faydası olduğunun altını çiziyor ve ekliyor: “Diyabet hastalarında A vitamini ile ilgili yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Serum vitamin A düzeyi, Tip 2 diyabet gibi hiperinsülinemik durumlarda yüksekken, glukoz düzeyi kontrol altında tutulmayan Tip 1 diyabet hastalarında düşüktür.”

A vitamini depoları
A vitamini, hayvansal yiyeceklerden en çok balık karaciğeri, karaciğer, süt ve süt yağı, yumurta sarısında bulunuyor. Etler, kuru baklagiller, yağsız süt, yeşil ve sarı renkteki sebze ve meyvelerin dışında kalan meyve ve sebzelerde A vitamini aktivitesi gösteren öğe ise çok az diyen Arslan, yalnız A vitamini aktivitesi taşıyan bitkisel yiyeceklerin her mevsimde ucuz bulunabileceğini söylüyor: “Bu yiyeceklerin bazıları kurutularak tazesi bulunmayan yer ve mevsimlerde de pekala kullanılabilir. Türk toplumunun diyeti incelendiğinde, A vitamini aktivitesinin ortalama yüzde 60 veya yüzde 75’inin beta-karotenden karşılandığı görülüyor. Diyette süt ve türevleri, tereyağı, yumurta, karaciğer ve balık fazla tüketildiği zaman daha az miktarlarla gereksinimin karşılanabildiği unutulmamalıdır. Karaciğerin 1 porsiyonu (75 g.) ile 6 günlük gereksinim, yumurtanın 1 adedi ile gereksinimin yüzde 15’i, sütün 2 su bardağı (400 ml.) ile gereksinimin yüzde 16’sı, orta büyüklükte bir havucun yarısıyla gereksinimin yüzde 30’u, 200 g. yeşil yapraklı sebze çiğ tüketilmesiyle gereksinimin yüzde 34’ü, kayısının 3 adediyle gereksinimin yüzde 20’si karşılanabilmektedir. A vitamini kaynaklarının pişirme ve saklama yöntemleri, hem vitamin kayıplarını hem de kan şekeri seviyelerini doğrudan etkilemektedir. Özellikle havuç ve patatesin pişirme yöntemi, kan şekerinde ayrı ayrı değişiklikler yaratmaktadır. Çiğ havucun kan şekerini yükseltme hızı yani glisemik indeksi düşük iken, pişmiş havucun glisemik indeksi yükselmektedir. Ayrıca patateste en düşük glisemik indeks kızartılmış patateste iken, en yüksek glisemik indeks patates püresindedir. Tabii ki kızartılmış patatesin kanser, kalp hastalıkları ve sıklıkla pişen yağın A vitamini kayıpları açısından tüketilmesi önerilmemektedir. Fakat haşlanmış ve soğutulmuş patatesin içerisindeki nişasta dirençli hale geldiğinden kan şekerini yükseltme hızı düşüktür. A vitamini kaybının önlenmesi için yağların ve yağlı yiyeceklerin karanlık, serin yerde, metallerden uzak olarak saklanması gerekir.”

Kurutma ile sebze ve meyvelerdeki kayıp oranı yüzde 25-30 kadardır. Gölgede kurutmada vitamin kaybı az, güneşte kurutmada çoktur.

 

DIABETIC LIVING DERGİSİ SONBAHAR/KIŞ 2015

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.