Uzmanlar Kemik Erimesine Karşı Uyarıyor

Halk arasında ‘kemik erimesi’ olarak da bilinen osteoporoz, dünyada en yaygın görülen iskelet sistemi hastalığıdır.

İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Dilşad Sindel, bilinenin aksine erkeklerin de osteoporoz hastalığına yakalandıklarını hatta erkeklerde bu hastalığa bağlı kırık riskinin prostat kanseri riskinden daha fazla olduğuna dikkat çekiyor: “Osteoporoza bağlı kırıklar, 65 yaş altındaki her 5 kadına karşılık 1 erkekte, 65 yaş üstünde ise 2 kadına karşılık 1 erkekte görülüyor. Osteoporoz, kadınlarda daha çok görülmekle birlikte ileri yaşlarda erkeklerde de sık karşılaşılan bir hastalık. Östrojen, testosterona göre kemik mineral yoğunluğu ile daha güçlü ilişki içinde. Erkek osteoporozunda aşırı alkol alımı, kortizon kullanımı, hormon eksikliği gibi ikincil nedenler daha sık görülüyor. Erkeklerde hastalık konusunda yeterli farkındalığın sağlanmamış olması tedaviye uyumu ve başarısını da doğal olarak engelliyor.”

Korunma anne karnında başlamalı
Bebeğin anne karnındaki beslenmesinin de kemik sağlığını yakından etkilediğini söyleyen Sindel, ebeveynlere şu önerilerde bulunuyor: “Rafine gıdaların tüketiminden, fastfood tarzı beslenmeden, fosforik asit içeriği yüksek gazlı içeceklerden çocukluk çağından itibaren kaçınılması gerekiyor. Çocukların uzun saatler bilgisayar karşısında zaman geçirmeleri yerine basketbol, voleybol, ip atlamak, zıplamak ve dans etmek gibi kemik yoğunluğunu artırıcı fiziksel aktivite ve egzersizleri yapması teşvik edilmeli.”

Kimler risk grubunda?
Memorial Ankara Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Uz. Dr. Gülseren Kayalar ise, aşağıdaki sorulardan bir veya birkaçına evet cevabı veren kişilerin kemik erimesi açısından risk altında olduğunu belirtiyor ve “Bu kişiler vakit kaybetmeden uzmana başvurarak, fiziksel muayene, kan-idrar testleri, röntgen ve kemik yoğunluğu ölçümü yaptırmalıdır.” diyor.

Anne veya babanızda basit bir zorlanma veya hafif bir düşme sonrasında kalça kırığı oldu mu? Sırtında kamburluk gelişti mi?

2 Kendinizde hafif zorlanma sonucunda kırık oluştu mu?

3 45 yaşından önce menopoza girdiniz mi? (Kadınlar için)

4 Son bir yıl içinde boyunuz 3 santimetreden fazla kısaldı mı?

5 Vücut kütle indeksiniz 19 kg/m2’nin altında mı?

6 Üç aydan daha uzun süre kortizon içeren ilaç kullandınız mı?

7 Romatoid artrit hastalığınız var mı?

8 Günlük süt veya süt ürünleri tüketiminiz yetersiz mi?

9 Günlük direkt güneş ışığına maruz kalma süreniz 10 dakikadan az mı?

10 Sigara içiyor musunuz?

Kalsiyum ve D vitamini alımı çok önemli
Kemik erimesi tedavisinde en önemli yöntemin beslenme ve yaşam tarzı değişikliklerinin yapılması olduğunu söyleyen Kayalar; “Günlük 800- 1200 mg kalsiyum alınmalı, güneş ışığı ve diyetle yeterli D vitamini alımı sağlanmalıdır. Her gün en az 30 dakika boyunca düzenli fiziksel aktiviteler yapılmalıdır. Sigaradan ve aşırı alkol tüketiminden uzak durulmalıdır. Bu önlemlerle birlikte doktorun önerdiği ilaç tedavisine devam edilmesi kemik erimesini yavaşlatacaktır. Bunların yanı sıra kemik erimesini tetikleyen en önemli faktörlerden biri olan düşmelerin önlenmesi için de bir takım önlemler alınması gerekmektedir. Düşmeleri azaltmak için denge, kas güçlendirme ve postür egzersizleri düzenli olarak yapılmalıdır. İleri yaşlarda baston, yürüteç gibi yardımcı eşyalar kullanılmalıdır. Ev ve iş yerlerinde ayağa takılacak kablo ve kordonlar bulunmamalı ve zemin kaymayan bir materyal ile kaplanmalıdır. Merdiven, duş, küvet ve klozet kenarlarına tutacaklar yerleştirilmelidir.” diyor.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.