Fizyoterapistinize danışın!

Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölüm Başkanı Doç. Dr. Defne Kaya, egzersiz ve sporun ancak etkin ve doğru yöntemlerle yapıldığında sağlığınıza katkı sağladığını belirterek; “Yanlış ve yetersiz egzersizler daha çok yaralanma ve hastalığa davetiye çıkarır. Sağlıklı mutlu bir yaşam için, size doğru, etkin ve sağlıklı egzersiz reçetesini verecek tek kişi olan fizyoterapistinize danışın. Özellikle diyabetlilerin sağlıklarını korumak için hareket etmesi ve ömürleri boyunca sağlıklarını titizlikle takip etmeleri gerekir. Başta diyabet nedeniyle etkilenen kas-iskelet ve kalp-damar sistemi sağlığını korumak için yürüyün, egzersiz yapın, iyi beslenin, mutlu yaşayın ve bedeninizi takip edin, tüm bunları yaparken de kendinizi doğru ve yetkin ellere teslim edin.” diyor.

Uçak yolculukları için önlemler
Halk arasında toplardamar tıkanıklığına bağlı pıhtı atması olarak bilinen tromboembolizm, her yıl binlerce insanın hayatını kaybetmesine neden olabiliyor. Gebelik, uzun uçak yolculukları, hormon tedavileri ya da doğum kontrol hapları pıhtı atma riskini arttırabiliyor. Memorial Hizmet Hastanesi Kalp ve Damar Cerrahi Bölümü’nden Prof. Dr. Harun Arbatlı, özellikle 4 saati aşan uçak seyahati yapan insanlarda yüksek sıklıkta tromboembolik hastalıklara ve ölümlere rastlandığını belirtiyor ve nedenlerini şöyle sıralıyor:

Klima nedeniyle havadaki nem oranının düşük olması ve vücudun öngörülemeyen sıvı kaybı yaşaması.
Alkol ve kafein tüketimi nedeniyle vücudun su kaybının daha da fazlalaşması.
Yolcuların uzun süre boyunca bacaklarını uzatmadan hareketsiz bir pozisyonda kalmaları.
Uçuş boyunca emniyet kemerinin bağlı kalması nedeniyle bel ve kalça bölgesinde oluşan basınç.
Uçuş korkusu nedeniyle yolcuların sakinleştirici ya da uyku hapları alması ve buna bağlı olarak uzun süreli hareket kısıtlılığı.

Riski azaltmak mümkün
Pıhtı atma riskinden korunmak için basit ama etkili önlemler almak mümkün. Sağlıklı beslenmek ve aşırı kilolardan kurtulmak alınabilecek ilk önlemler arasında. Bunun yanında:

Gün içinde bol su tüketin.
Alkol ve kafein alımına dikkat edin.
Özellikle uzun uçak seyahatlerine özel önlemler alın. Uyku hapı kullanmayarak uçak içerisinde otururken bile bacak egzersizleri veya kısa yürüyüşler yapın.
Gebelik ve hormonal tedavi gerektiren durumlarda doktor kontrollerinizi aksatmayın.
Yatak istirahatlerinde pıhtı oluşumunu engellemek için hareket edin.
Gerektiğinde yaşam tarzında değişiklikler yapın.
Doktorun tavsiyesine uygun olan basınçta varis çoraplarının toplardamarlardaki kan akımı üzerinde faydası vardır. Varislere yatkınlık var ise, doktor takibi ile tedavi ettirin.

Doğadan kopan insan, sorunlarla baş edemiyor!
Dünya Sağlık Örgütü, sağlığı “bedensel, ruhsal ve toplumsal iyilik hali” olarak tanımlıyor. Sağlıklı olabilmek için bedensel sağlığın yanında ruhsal sağlığın da korunması, ihtiyaç duyulduğunda ruhsal hastalıklarından da aynı özenle tedavi edilmesi gerekiyor. Ruhsal hastalıkların yaygın kanının tersine toplumun küçük bir kesiminde değil, geniş bir nüfusta görüldüğünü ifade eden Okan Üniversitesi Hastanesi’nden Psikiyatrist Hakan Atalay ruhsal hastalıkların artış nedenlerini şöyle açıklıyor: “Günümüzde global düzeyde artan ekonomik kriz, işsizlik gibi sorunlar, çevre/hava kirliliği, iç ve uluslararası savaşlar, insan eliyle oluşturulan felaketler gibi nedenlerle ve bunların teknoloji sayesinde uluslararası ölçekte yayımlanması sonucunda travmatik yaşantıların çoğaldığı ve bunun ruhsal hastalıkların artışında önemli pay sahibi olduğu söylenebilir. Üstelik bunlar olurken insanın doğayla ve toplumla bağı giderek zayıflamakta ve bu durum, tek tek bireylerin karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma yeteneklerini azaltmaktadır.”

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.