Sonbaharda nasıl beslenmeli?

Yaz mevsiminin bittiği, hava sıcaklığının hızla düştüğü sonbahar mevsimine uyum sağlamak için sağlıklı beslenmek çok önemli. Özellikle de diyabetliler için. “Sonbahar ve ilkbahar gibi mevsim geçişlerinde vücudun kan şeker seviyesi düzensiz olur.” diyen Beslenme ve Diyet Uzmanı Nil Şahin Gürhan sonbaharda diyabetlilerin beslenmelerini temel kurallar dahilinde mevsime uyarlamaları gerektiğinin altını çiziyor:

3 ana öğün + 3 ara öğün sırayla dengeli bir şekilde tüketilmeli. Kahvaltı, kuşluk ara öğünü, öğle yemeği, ikindi ara öğünü, akşam yemeği ve gece atıştırması olarak gün boyunca sırayla beslenmeli. Böylece kan şekeri gün boyu aynı seviyelerde seyreder.

Öğünlerde porsiyon miktarları kişiye özel ölçülerde diyetisyen tarafından hazırlanan miktarlara ve düzene uygun tüketilmeli.

Diyabetlilerin koroner kalp hastalıklarına yakalanma riski yüksek olduğundan doymuş yağ içeren ve yoğun yağlı, kremalı yiyeceklerden uzak durulmalı, her gün sebze yemeği, her öğün çiğ sebze, salata yemeli.

Basit şeker içeren tatlılar ve tatlı yiyecekler kan şekerini hızlı yükseltip, çabuk düşüren, vücudu yoran yiyecekler. Diyabetliler tatlı ve şekeri hayatından çıkarmalı. Tatlı ihtiyacını taze ve kuru meyvelerden karşılamalı. Ancak ölçülü bir şekilde ve tok karnına meyve yemek şartı ile.

Lif oranı yüksek beslenmeli. Yiyecekler içinde bulunan lif diğer bir adıyla posa; geç sindirilir, uzun süre tok tutar ve kan şekerini düzenleyici etki gösterir. Ekmek olarak kepekli, tam buğday veya çavdar ekmeği, beyaz pirinç yerine kepekli pirinç veya bulguru tercih etmeli. Bol salata ve çiğ sebze öğünlerde mutlaka olmalı.

Öğün atlamamalı, uzun süre hiç bir şey yemeden kalmamalı ve öğünleri eksik tüketmemeli. Öğün atlamak şeker dengesini bozar, bir sonraki öğünde daha fazla besin tüketimine, gereksiz enerji alımına ve kan şekeri dengesizliklerine sebep olur.

Gün içinde 3 litre su tüketilmeli.

Seyahate çıkmadan önce

sonbaharda-nasil-beslenmeli-2Seyahate çıkmadan veya tatil öncesinde nelere dikkat etmeniz gerektiğini biliyor musunuz? Liv Hospital Genel Cerrahi Uzmanı Prof. Dr. Murat Aksoy “Kronik hastalığı olanlar, hastalığını iyi tanımalı ya da doktorundan alacağı bir raporu ve ilaç listesini mutlaka yanında bulundurmalı. İdeal olanı, uzun bir seyahat ve tatil öncesi doktor ile görüşmektir.” diyor.

Hastaneye yatma nedenlerinden biri olan diyabetik ayak yaralarından korunmak için seyahat sırasında ayaklarınızı vurmayacak bir ayakkabı tercih edin.

Seyahat ve tatil sırasında yemenize ve içmenize dikkat edin. Özellikle dışarda yemeği daha fazla tercih edecekseniz biraz daha dikkatli olun.

Bol su içmeyi, özellikle sıcak havalarda unutmayın.

İnsülin kullanıyorsanız, tatil öncesinde doktorlarınızı görüp kontrollerinizi yaptırın ve insülin dozlarınızı beraber gözden geçirin.

Bavul hazırlarken ilaçlarınızın yanı sıra şeker ölçüm çubuklarınızı da unutmayın.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.