Diyabete renkli diyet

“Diyabetlilerin 5 renkte meyve ve sebze tüketmeye dikkat etmeleri gerekiyor.” diyen Uzman Diyetisyen İpek Ağaca Özger, Diabetic Living için bu renkleri grupladı.

Kırmızı
Aşkın rengi kırmızıyı meyve ve sebzelere veren pigment ‘likopen antioksidanı’. Kırmızı renk grubunda en düşük glisemik indekse sahip olan meyve greyfurt, en yüksek glisemik indeksi olan ise karpuz. Çok güçlü antioksidan kaynağı olan kırmızı sebze ve meyveleri sofranızdan eksik etmeyin.

Sarı-Turuncu
Enerjinin sembolü olan turuncu renkteki meyve ve sebzeler, doğal bir bitkisel pigment olan ‘karotenoidler’ tarafından renklendiriliyor. Diyabetlilerin dikkat etmesi gereken nokta; meyvenin suyunu sıkmak yerine kendisini tercih etmeleri. Böylece daha fazla posa alarak kan şekerlerinin hızlı yükselmesini engelleyebilirler. Ayrıca taze sıkılmış da olsa meyve sularının glisemik indeksinin bir miktar daha yüksek olduğu unutulmamalı. Sebzelerden tatlı patates ve havuç; meyvelerden ise kayısı ve kavun glisemik indeksleri yüksek olan seçimler. Bu meyve sebzeler, diğerlerine göre daha dikkatli tüketilmeli. Meyvenin kurusundansa tazesini tüketmek daha doğru.

Yeşil
Tabiatın, huzurun rengi olan yeşilin, meyve ve sebzelerdeki kaynağı ‘klorofil’. Bu gruptaki besinler yüksek C vitamini içeriyorlar. Öğünlerde tüketeceğiniz salataya yeşil renkteki sebzelerden en az bir tanesini mutlaka koyun. Kivi hem çözünür hem de çözünmez posadan zengin olması; hem de glisemik indeksinin çok yüksek olmaması sebebiyle diyabetliler tarafından sıkça tercih edilmeli.

Mor
Sakinleştirici özelliğe sahip olduğu bilinen mor renge sahip olan meyve ve sebzelere mavi-mor rengi veren pigmentin adı ‘antosiyanin’. Mevsiminde düzenli olarak tüketmeyi ihmal etmeyin. Salatalarınızda mutlaka bulundurun. Mor üzüm, mor renkli meyveler arasında en yüksek glisemik indeksi olan meyve olduğu için diyabetlilerin tüketim miktarına daha çok dikkat etmeleri gerekiyor. Hücreleri hasar almaktan korumak için güçlü bir antioksidan olan antosiyaninlerden zengin mor renkteki meyve ve sebzeler her gün en az 1 avuç kadar tüketilmeli.

Beyaz
Beyaz renkteki meyve ve sebzeler, rengini antioksidan özellikte bir flavonoid olan ‘antoksantin’ isimli pigmentten alıyor. Kaliteli posa içerikleriyle dikkat çeken beyaz renkli meyve ve sebzeler, özellikle diyabette oldukça etkili. Patates ve muz; glisemik indeksi yüksek olduğu için daha dikkatli tüketilmesi gerekenler arasında. Meyvelerden elma, armut ve ayva hem glisemik indeksleri düşük olması sebebiyle hem de pektin içermeleri sebebiyle diyabetli kişiler için daha öncelikli olmalı. Bu meyveleri kabuğu ile tüketmek daha fazla posa alımını sağlıyor. Tüm beyaz renkli sebzeleri rahatlıkla tüketebilirsiniz. Her gün salatalara en az bir beyaz sebze ekleyin veya bu beyaz renkteki sebzelerden yapılmış yemekler yapın.

diyabete-renkli-diyet-2

UZMAN ÖNERİSİ:
Bağışıklık sisteminin güçlenmesi için günde en az 1 avuç sarı veya turuncu meyve-sebze tüketin.


Diabetic Living İlkbahar/Yaz 2016

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.