Besin Zehirlenmelerine Dikkat!

Liv Hospital Gastroenteroloji Uzmanı Doç. Dr. Binnur Şimşek besinleri satın alma, saklama ve tüketme süreçlerinde uyulması gereken kuralları şöyle sıralıyor:

Besinleri güvenilir yerlerden satın almaya özen gösterin. Özellikle yaz aylarında, dışarıda ve açıkta satılan yiyeceklerin tüketiminden kaçının.

Hijyen kurallarına uyulduğundan emin olduğunuz ve sirkülasyonu hızlı restoranları tercih edin.

Her türlü gıda maddesi satın alırken etiket bilgisini okuyun. Üretim, son kullanma tarihi ve saklama koşullarına dikkat edin.

Pastörize edilmemiş süt ve süt ürünlerini kesinlikle kullanmayın.

Kırık, çatlak, dışkı ile kirlenmiş yumurta satın almayın, yumurtaları kullanmadan hemen önce mutlaka yıkayın.

Konserve satın alırken, alt ve üst kapakları şişkin, kutusu hasar görmüş, kapağı gevşemiş olanları kesinlikle satın almayın.

İçme sularının güvenilir kaynaklardan satın alınmasına özen gösterin.

Sebze ve meyveleri iyice yıkadıktan sonra tüketin.

Dondurulmuş besinleri, buzdolabı sıcaklığında veya mikrodalga fırında çözdürerek kullanın. Çözdürme işlemini oda sıcaklığında veya kalorifer, soba gibi ısıtıcıların üstünde kesinlikle yapmayın.

Mümkünse yemekleri günlük olarak hazırlayın, artan yemeklerde yeniden ısıtma söz konusu olacaksa bir kereden fazla tekrar ısıtma işlemi yapmayın.

Kırmızı et, tavuk, balık, süt ve süt ürünleri gibi kolay bozulabilen riskli besinleri uygun süre ve sıcaklıklarda pişirin. Pişmiş yemekleri oda sıcaklığında 1 saatten fazla bekletmeyin.

Pişirdikten sonra hemen tüketilmeyecek yemekleri, hızla soğutarak yeniden servis edilene kadar buzdolabında saklayın.

Özellikle çiğ et, yumurta ve kümes hayvanları gibi besinleri hazırladıktan sonra ellerinizi iyice yıkayın. Bu tür riskli besinleri ve pişirilmeden tüketilecek sebze ve meyveleri hazırlarken ayrı doğrama tahtası ve bıçak kullanın.

Tahıl, bakliyat gibi kuru gıdaları nemsiz, kuru ve 15°C -20°C arasındaki sıcaklıklarda saklayın.

Duygusal mı, fiziksel mi?

Gereğinden fazla yemek tüketimi ve tekrarlayan kilo alıp verme durumları duygularla ilgili olabilir. Yeditepe Üniversitesi Hastanesi’nden Uzman Diyetisyen Nazlı Şişik; “Fiziksel mi yoksa duygusal mı aç olduğunuza siz karar verin.” diyor.

Fiziksel açlık durumu:

1) Yediklerini başka birinin görmesinden rahatsız olmaz.

2) Zayıflama programında olduğunu gizlemek ya da saklamak ihtiyacı hissetmez.

3) Yemek yedikçe giderek açlık duygusu azalır ve yatışır.

4) Yemek yerken hızlı değildir, yavaş yavaş yer.

5) Seçicilik yoktur, amaç karın doyurmak için herhangi bir şey tüketmektir.

6) Kilo verme sürecinde istikrarlıdır. Hedef kilosuna ulaştıktan sonra bu kiloda sabit kalır.

Duygusal açlık durumu:

1) Yaptığı zayıflama programlarında 10 kilo verir, sonra ya hepsini ya da birazını geri alır. Bu süreci sık sık yaşar.

2) Yediklerini kimse görmesin ister, başkalarına açıklama yapmak zor gelir, gizlice yer.

3) Zayıflama programında olduğunu gizlemek ister, aslında gizlediği duygularıdır.

4) Midesi dolana kadar yese de kendini aç hisseder. Aslında o an midesini değil beynini doyurduğunun farkında değildir.

5) Yemek yerken bir acelesi vardır, ne kadar yediğini ancak yemek bittiğinde fark eder.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.